Robottikilpailu

HSF18:n yhteydessä järjestetään jo perinteeksi muodostunut robottikisa. Kilpailu käydään sisätiloissa päätapahtumapaikalla Schildtin lukion Voionmaankadun toimipisteellä.

Ilmoittautuminen

Voit ilmoittaa robottisi kisaan paikan päällä lauantaihin klo nn mennessä.

Rata

HSF-robottikilpailun rata

Robottikisan rata on 1×2 metrin kokoinen puinen sokkelo, jossa on käännöksiä sekä oikealle että vasemmalle ja tasainen muovimatto pohjana. Robotin pitää pystyä liikkumaan radalla, jonka reitti on kapeimmillaan 40 cm. Radan seinämien korkeus on noin 20 cm. Kiertosuunta on myötäpäivään, joten ensimmäinen käännös on oikealle.

Säännöt

Säännöt ovat melko vapaamuotoiset: robotti voi olla täysin itsenäisesti liikkuva tai sitä voidaan kauko-ohjata. Säännöt joustavat tarvittaessa ja tärkeintä on pitää hauskaa!

Itsenäisesti liikkuvat robotit kulkevat radan läpi ilman ohjausta. Robotin logiikan ei ole pakko sijaita robotissa itsessään, vaan se voi saada ohjeensa esim. langattomasti tietokoneelta.

Kauko-ohjatun robotin kuljettajalla ei saa olla suoraa näköyhteyttä robottiinsa, vaan ohjauksen tulisi tapahtua mittaritiedon, antureiden ja muiden teknisten keinojen avulla. Analogiset videolinkit, valmiit kaupasta ostettavat FPV-ratkaisut ym. helpot keinot ovat kiellettyjä kauko-ohjauksessa.

Jos robottia joutuu auttamaan käsin koskettamalla, lisätään kilpailijalle aikasakko. Kosketuksia saa olla korkeintaan kolme kierrosta kohden.

Rataan saa kiinnittää robotille avustavia merkkejä tai teknisiä apuja, mutta ne on pystyttävä asettamaan ennen omaa suoritusta ja poistettava tämän jälkeen.

Kisaajalla on noin kolme kierrosta yritettävänään, joista valitaan paras aika.

Kaikenlaiset anturit ovat sallittuja.

Kisan henki

Valmiit robottialustat ovat sallittuja, mutta suositeltavinta on osallistua itse rakennetulla robotin rungolla. Tee-se-itse on osa kilpailua!

Sääntöjen kiertäminen, hauskat temput ja muut yllätykset ovat sallittuja ja toivottavia!

Nopeimman robotin lisäksi kilpailussa voidaan palkita hienoimmat, hauskimmat tai muulla tavoin kiinnostavat robotit.

Rata voi olla haastava aloittelijalle, mutta konkarille jopa liian helppo. Kokeneet ja nopeuskisoja voittaneet rakentelijat haastetaan ylittämään itsensä: jos rata tuntuu liian helpolta, tee vaikeampi robotti! Kävelevä, hyppivä, pyörivä, tanssiva – mitä tahansa, mikä johtaa johonkin uuteen haasteeseen.

Kisa on esitys! Muista koristelu, vilkkuvat valot ja hauskat äänet. Huonostikin toimiva robotti saattaa silti olla kisan hauskin.